Krachttraining? Ontspan!

‘Sta eens op, terwijl je dit leest.’ ‘Ga op één been staan.’ ‘Span al je spieren in je been, enkel en voet zo hard als je kan.’ ‘En ontspan.’ ‘Doe het nog eens en vraag iemand je uit balans te brengen.’ ‘Was je sterk genoeg om te blijven staan?’ ‘Nee?’ ‘Maar je had toch je maximale spierkracht ingezet?’

‘We gaan het nog eens proberen, maar nu mag je geen één spier aanspannen!’ ‘Wat?’ ‘Lukt dat niet?’ Je lichaam gaat automatisch corrigeren?’ ‘Precies! Handig, he!!’

‘Laat je nu nog eens uit balans brengen.’ ‘Gaat het nu beter?’ ‘Mooi!’ ‘Dus je was sterker?’ ‘Je kon beter de krachten van buitenaf beter weerstaan vanuit ontspanning?’ ‘Hoe dat kan?’ Dat ga ik nu uitleggen.

Ten eerste kan je al je spiervezels nog inzetten als je ontspant. Dit kan je vergelijken met een leger. Iedereen staat nog achter je in het begin van de oorlog. Als je ze allemaal tegelijk laat aanvallen, heb je geen back-up meer. Als de tegenstander sterker blijkt te zijn, kan je niets meer, behalve verliezen of terug trekken. Je hebt al je mankracht ten slotte al ingezet. Maar wat als je nou slechts een deel inzet. Dan kun je zien hoe je tegenstander vecht, hoeveel mensen zij hebben en wat de beste strategie is. Dan kan je daarna altijd nog beslissen om de andere soldaten in te zetten.

Zo werkt je lichaam ook. Als je je lichaam zelf laat sturen, komt deze altijd met het beste resultaat. Je moet alleen helder hebben wat de opdracht is en je moet je er niet mee willen bemoeien. Als je bij je soldaten er naast gaat staan tijdens hun gevecht en ze vertelt hoe het moet, zijn ze afgeleid en verliezen ze mogelijk hun leven. Nee, je hebt ze vooraf goed geïnstrueerd en nu moeten ze het zelf doen. Ze leren zelf ook, terwijl ze bezig zijn.

En gelukkig mag ons lichaam een foutje maken, verliezen we daar niet gelijk ons leven mee. Ten minste als je het rustig opbouwt. Maar daar heb je een coach voor om je in te adviseren.

Je zal zien dat als je vanuit ontspanning je krachttraining, techniektraining of sprinttraining gaat doen, dat je resultaten verbeteren. Je lichaam kan dan alle reserves nog aanspreken en door een goede coördinatie wordt je sterker, sneller en preciezer.

Geloof je me niet? Doe maar een kracht oefening die je nog nooit gedaan hebt, zo vaak als je kan. Totdat je helemaal uitgeput bent. Herhaal deze oefening twee dagen later weer; kon je het nu langer volhouden? Dat is raar, want toename van spiermassa duurt een paar weken. Misschien toch je coördinatie die gezorgd heeft dat je nu sterker bent. Je lichaam heeft geleerd, zonder dat jij je ermee bemoeid hebt.

Kortom: als je eenmaal besloten hebt om iets te doen; laat het los en je lichaam zal je leiden tot succes.

Foto: www.fitsociety.nl 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *