Sta je vast?

Zit je vast? Kom je voor je gevoel niet vooruit? Zit je maar te wachten op de hulp van anderen? Of doen anderen maar niet datgene wat jou zou helpen? Misschien heb je last van aangeleerde hulpeloosheid; een fenomeen wat bij mensen ontstaat als ze tijdens hun opvoeding nooit het gevoel hadden, zelf ergens invloed op te hebben. Je zit in een slachtofferrol.

In de praktijk zie het er zo uit:

Ken jij zo’n persoon of ben jij zo’n persoon? Geen stress, je bent nog te redden! Het enige wat je nodig hebt, is jezelf afvragen: wat kan ik zelf doen om mijn situatie te verbeteren? Voor de mensen op de roltrap hadden dit de volgende opties kunnen zijn; men had kunnen gaan zingen, men had een goed gesprek kunnen houden, men had eens na kunnen denken over de zin van het bestaan of men had kunnen gaan traplopen.

Je oplossing of idee hoeft namelijk niet gelijk goed te zijn. En wat is goed? Dat is voor iedereen anders! Kom je er niet uit? Dan kan je altijd nog om suggesties vragen. Maar eerst zelf proberen.

Het voordeel is dat je op deze wijze je zelfeffectiviteit vergroot. Wat is dit? Dit is jouw vertrouwen in jezelf om met succes invloed uit te kunnen oefenen op jouw omgeving. Dit kan iedereen. Op het moment dat je aanwezig bent, heb je invloed op je omgeving. Je wisselt zuurstof uit, je neemt ruimte in en je zorgt voor lichaamswarmte. Je overleeft! Je oefent nu dus al succesvol invloed op je omgeving uit.

Maar waar begin ik dan? Start eens met een duidelijk doel. Als je in je ideale situatie zou zitten, hoe ziet deze er dan uit? Wat wil je graag bereiken? Wat zou het met je doen als het lukt? Hoe zou jouw omgeving veranderen?

Als je weet wat je wil, moet je nog bedenken hoe je dat wil bereiken. Denk eens hoe je eerder iets bereikt hebt? Bijvoorbeeld een opleiding afronden. Of een huisdier verzorgen. Of werk vinden. Hoe heb je dat gedaan? Kan je die strategie nu ook toepassen? Nog steeds niet genoeg ideeën? Wat zouden anderen doen om in zo’n situatie te komen? Zou dat ook voor jou kunnen werken?

foto: Bram Hanemaaijer

Belangrijk is om je vervolgens vooral op succesmomenten te focussen. Er zullen natuurlijk ook veel dingen mis gaan, maar daaraan vasthouden geeft alleen vertraging. Het zal je niet sneller van de roltrap afhelpen (zie filmpje). Dus probeer ervan te leren, geef jezelf een compliment dat je het wel geprobeerd hebt en op naar de volgende poging. Je hebt tenslotte een doel om te bereiken!

Uiteindelijk voelt het veel beter als je het zelf doet. Dit vergroot namelijk je gevoel van eigenwaarde. En ik kan je vertellen: dat voelt goed! Het is niet voor niets dat jonge kinderen regelmatig roepen: “Zelluf doen!!” Geloof je me niet? Dan heb ik de volgende odracht voor jou:

Kies een activiteit die je altijd al had willen proberen of die al heel lang op je ‘to do’-lijstje staat. Dit kan zijn: een bepaald recept koken, een schilderij ophangen of een blogsite beginnen. Google hoe het moet, bekijk een filmpje en ga aan de slag. Geef niet gelijk op, maar ga door tot het gelukt is.

En toen het lukte, hoe voelde dat? Ik hoor graag het resultaat!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *