Bewegingsanalyse

Hoe komt het toch dat jouw sporter maar niet verbetert? Je volgt alle trainingswetten, de nieuwste inzichten en je bouwt voldoende rust in, maar is er onvoldoende vooruitgang. Dan kan de bewegingsanalyse uitkomst bieden. Deze analyse komt uit het boek Jouw cliënt in beweging. Ontworpen voor fysiotherapeuten. Desondanks kunnen sportcoaches ook hun voordeel mee doen. Hieronder geef ik een korte toelichting aan de hand van de checklist (foto). Wil je meer weten? Dan verwijs ik naar de bron of naar een (sport)fysiotherapeut.

De beweeganalyse uit jouw cliënt in beweging

Hulpvraag

We starten met de hulpvraag, ofwel het probleem. Wat is het doel van de sporter? Dit kan zijn: ik wil hoger springen, om de basket aan te kunnen raken. Nu lukt dat alleen met een trampoline of springplank.

Herstelbelemmerende factoren?

Dan moet je kijken naar de oorzaak dat de sporter niet hoger kan springen. Is er onvoldoende sprongkracht? Is er sprake van een blessure? Of een groot verschil tussen links en rechts? Of vind de sporter het eng?

Handelingen en lichaamsbewegingen

Om dit goed te kunnen analyseren kun je de gehele handeling (het springen naar de basket) filmen en langzaam bekijken. Tijdens het kijken kan het helpen om de handeling op te delen in lichaamsbewegingen. Zoals de afzet, de landing of de aanloop voor de sprong.

Probleem zichtbaar bij bewegen?

Je kijkt dan naar de beweging, je gaat eigenlijk analyseren. Je kijkt of het bewegen functioneel is. Met functioneel bedoel ik doelgericht en effectief. Dus dat je doelgericht beweegt, waarbij je geen of zo min mogelijk energie verspilt. Zo is het doelgericht om naar de basket te springen en wil je dit zo makkelijk mogelijk doen. Maar ook naar de invloed van de omgeving, hoe zelforganiserend, ofwel zelfregulerend, het lichaam is en of er beperkingen zijn in het lichaam.

Potentie

Vervolgens kijk je naar het potentieel van de sporter. Hoe trainbaar is deze? Hoe gemotiveerd? Hoe oud is de sporter? En hoe snel leert de sporter?

Uitkomst

Uiteindelijk voeg je al deze punten samen tot een uitkomst. Bijvoorbeeld dat de sporter niet zo hoog kan springen, omdat hij onvoldoende snelheid kan ontwikkelen. Zijn kracht is voldoende en ook de techniek, maar hij simpelweg niet snel genoeg.

Gelukkig zijn er dan voldoende inspirerende video’s die je kunnen helpen om deze snelheid te trainen:

Volg en like effectief sporten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *