Oefenen is meer dan trainen

9789402228410_cov BESTEL DIRECT

(Opbrengsten van dit boek worden gedoneerd aan de Stichting het vergeten kind)

Dit boek is voor iedereen die zichzelf professioneel wil bekwamen in het coachen. Oefenen is meer dan trainen is gebaseerd op ervaring, ‘evidence-based practise’ en afgestemd op iedere lezer. Dat maakt dit boek interessant voor leken, professionals en hulpverleners die sport en bewegen willen gebruiken om mensen te helpen. Het unieke is dat het ideeën en modellen uit de gezondheidszorg combineert met de basis van sport en bewegen. Onderwerpen die behandeld worden zijn communicatie, trainingsleer, motorisch leren, didactiek en leeftijdsgerelateerde aandachtspunten. Als een echte coach begeleidt dit boek jou in jouw eigen ontwikkelproces.

Oefenen is een verrichting binnen de fysiotherapie en het begrip trainen wordt vaak geassocieerd met sport en bewegen. Maar trainen is niet alleen maar hard werken, bloed, zweet en tranen. Er komt ook een mentaal aspect bij kijken, net als; communicatie, wetenschap, didactiek en nog veel meer. Dit geldt ook voor de verrichting oefenen, zonder goed contact te maken met je cliënt en zonder een oprechte afstemming, zal je therapie niet zo succesvol zijn. Deze overeenkomst heeft geïnspireerd tot het ontwikkelen van een model voor coaches van sport en bewegen, gebaseerd op het modellen uit de zorg en hulpverlening.

Als start kun je eens proberen antwoord te geven op de volgende vragen: Wat zou je graag willen bereiken met het coachen? Wat is je uiteindelijke doel? En als je doel duidelijk is, hoe kom je daar? Welke stappen moet je zetten? Hoe haal je het maximale uit je coaching? Deze vragen kun je namelijk beantwoorden als je het trechtermodel voor het coachen van sport en bewegen gaat inzetten. Beschreven in het boek oefenen is meer dan trainen, wordt het model stap voor stap toegelicht en methodieken beschreven die je kunnen helpen als coach om jezelf verder te ontwikkelen. Daarnaast wordt de trainingsleer, de communicatie, de didactiek, het motorisch leren en de leeftijdsgerelateerde aandachtspunten in begrijpelijke taal besproken. Zodat deze kennis voor iedereen toegankelijk is.

Het trechtermodel is gebaseerd op het EBM-model uit de zorg (evidence-based medicine) en bestaat uit drie pijlers

  • eigenheid en kennis van de sporter
  • openstaan voor wetenschap en collega’s
  • eigenheid en kennis van de coach

en ziet er visueel als volgt uit:

trechtermodel
© 2016 Roos Hanemaaijer-Slottje

Voor meer informatie zie ook de kennisblogs op deze website

 

NIEUWS