Gecertificeerd als beeldcoach

Op 12 juni 2019 mocht ik mijn eindpresentatie geven en ben ik officieel gecertificeerd als beeldcoach!

Dit is het einde van een 1,5 jaar traject. Mijn begeleider gaf aan dat dit opvallend was, omdat 95% van de deelnemers 2 jaar doen over het totale traject.

Het was een leuke dag, met het lachen om het vallen en complimenten over het opstaan. Mijn begeleider Frans Faber gaf een interessante presentatie over leren en als afsluiting ontving ik ook nog een boekje om mijn creativiteit nog meer aan te wakkeren.

Wil je meer weten over wat beeldcoaching voor jou zou kunnen doen? Kijk dan onder producten (trainen of fysiotherapie) voor meer informatie.

Spelenderwijs ruiterfit

In samenwerking met KNHS Noord-Holland en trainingscentrum ‘Iets anders’, hebben wij een trainingsprogramma opgezet met de naam spelenderwijs ruiterfit.

Dit programma is volledig uitgewerkt in het boekje ‘spelenderwijs ruiterfit’. Hier staan tips en oefeningen in voor iedere jonge ruiter om spelenderwijs fitter te worden. Hoe fitter de ruiter, hoe beter de combinatie. Ook de kans op blessures verlaagt behoorlijk.

Om hierbij verder te ondersteunen, vindt u ook voedingsadviezen in dit boekje van sportdiëtiste Feline Jurgens.

Fitheid voor jonge ruiters verbetert de prestaties en het plezier

Als voorproefje op het boekje, vindt u hier ruiterfitproeven. Deze zijn gebaseerd op de motorische vaardigheden welke kinderen op de betreffende leeftijd dienen te beheersen. Daarnaast kan de ruiter het alleen doen, met z’n tweeën, met een stokpaard of met de pony in de hand (zie uitleg aan de start van het document).

Ook zit er een positief puntensysteem aan vast, omdat iedere deelnemer brons, zilver of goud ontvangt. Met andere woorden: werken aan jouw fitheid moet men altijd belonen!

Wij wensen jullie veel plezier met dit voorproefje en ben je geïnteresseerd in meer? Neem dan contact op via info@rooshanemaaijerslottje.nl

Jouw cliënt in beweging (verwacht september 2020)

In samenwerking met Dr. Henk Nieuwenhuijzen hebben wij een nieuwe boek geschreven: jouw cliënt in beweging. Een boek waarin de praktijkvertaling wordt gemaakt van alle theorieën rondom bewegen en gedrag.

Uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum gaat ons helpen dit boek verder vorm te geven en op de markt te brengen.

www.pixabay.com

De must-have voor iedere fysiotherapeut om cliënten in beweging te krijgen!

Een goede start voor 2019

Ten eerste wens ik jullie allemaal een gelukkig en voorspoedig 2019!

Hopelijk is het jaar goed en veilig begonnen, met veel liefde en steun om je heen.

Voor mij begint het jaar altijd goed, aangezien ik twee prachtige dochters heb en een hele lieve man. Maar daarnaast heb ik ook nog eens goed nieuws mogen ontvangen!

Naast het feit dat er al meer dan 200 exemplaren van oefenen is meer dan trainen verkocht zijn….

Heb ik groen licht gekregen van de uitgeverij BSL, om samen met mijn collega Dr. Henk Nieuwenhuijzen het boek: jouw cliënt in beweging te gaan schrijven. De verwachting is dat deze rond september 2020 uit zal komen en hopelijk zal helpen om beginnende fysiotherapeuten een betere start te geven om cliënten in beweging te krijgen en te houden.

Daarnaast heb ik weer een nieuw voornemen voor dit jaar: duurzamer leven. Zeker met de berichten over de opwarming van de aard, heb ik besloten ook mijn steentje bij te dragen. Dus naast het scheiden van afval, zonnepanelen en energiebesparende maatregelen, doneer ik als ZZP-er maandelijks aan www.treesforall.nl. Om mijn CO2-verbruik deels te compenseren met het planten van bomen.

Alle beetjes helpen tenslotte om onze wereld leefbaar te houden.

Wat zijn jouw goede voornemens voor 2019?

Recept 2: fruitsmoothie

Maak iedere ochtend een heerlijke smoothie voor een gezonde boost!

Ingrediënten:
*  vers of bevroren fruit (shock freeze voor optimaal vitamine behoud)
*  200 ml magere kwark (voor extra eiwitten)
*  50 ml warm water
*  2 eetlepels lijnzaad (ook goed voor de darmwerking)

Nodig: een goede staafmixer en kom

Bereidingswijze: gooi alles bij elkaar, pureren en drinken maar!

Voedingswaarde:
-  kcal: 373
-  eiwitten: 28,3
-  vetten: 11,5 (waarvan 1,2 verzadigd)
-  koolhydraten: 30,1

Algemene adviezen voor energie inname bij (top)sporters zijn:
*  5-1,7 gram eiwit per kg lichaamsgewicht in een opbouwende fase van spieropbouw
*  vetten niet meer dan 35% van het totaal in kcal (1 gram vet is 9 kcal)
*  koolhydraten 7 gram/kg lichaamsgewicht

Zwarte piet, ik vergeet je niet!

In de zwarte piet discussie heb ik twee gezichten. De één vindt dat ik vast moet houden aan onze Nederlandse tradities, dat mijn kinderen van dit feest moeten genieten en verlangt naar nostalgie. De ander wil mensen niet kwetsen en ze al helemaal geen gevoel van minderwaardigheid geven. Maar wat is mijn ware gezicht?

Toen de discussie begon was ik fel tegen het afschaffen van zwarte piet. Wie waren die buitenlanders van de VN, en daarbuiten, om mij te vertellen wat ik wel en niet mag in mijn eigen land. Als mensen zich beledigd voelde door onze tradities, hoeven ze hier niet te blijven.

Maar een soortgelijke reactie had ik ook toen ik erachter kwam dat ze mijn oude school gingen afbreken, toen ik hoorde dat mijn favoriete bar in Noordwijk failliet was en toen één van mijn beste vriendinnen naar Amerika ging emigreren. Namelijk; ik hou niet van verandering! Ik wil graag vasthouden aan wat ik ken en terugdenken aan die goede, oude tijd.

De tijd dat je hart net zo hard bonsde als het kloppen op de deur. De tijd dat je dacht dat sinterklaas altijd kwam als je oom net naar de wc ging. Dat je door de schoorsteen heel hard: “dankjewel sinterklaasje!” stond te roepen. Die tijd wil ik voor mijn dochters ook!

foto: Bram Hanemaaijer

Maar mijn tijd is niet deze tijd. Ik hoef niet meer op zaterdag al mijn boodschappen te halen, want op zondag kan het ook. Ik verdwaal niet meer dankzij mijn navigatie. Ik hoef niet vol spanning te wachten of mijn foto’s wel gelukt zijn. Dat is echt verleden tijd.

Verandering brengt namelijk ook goede dingen met zich mee. En voor mijn dochters is deze wereld normaal. Mijn oudste kan met haar drie jaar al een Ipad bedienen. Zij ziet iemand met syndroom van down niet als anders. Straks praat zij over schoorsteenpiet, alsof ze praat over zwarte piet (want van die andere variatie-pieten, moet ik echt niets hebben). Alleen zijn er heel wat mensen minder gekwetst door haar piet, dan door de mijne.

Het was nooit mijn bedoeling om mensen te kwetsen met het sinterklaasfeest of met zwarte piet. Als zwarte piet vanaf nu echt zwart is door het roet uit de schoorsteen en ik daarmee mijn dochters leer dat er anders uitzien ok is. Dan heb ik er vrede mee.

Al ga ik je wel missen. Ben ik zelfs een beetje gekwetst en verdrietig. Maar dankzij mijn mooie herinneringen kom ik daar wel overheen. Want ook al was zwarte piet voor mij was je de allerbeste kindervriend, soms moet je oude vrienden loslaten.